måndag 18 februari 2013

Rebalanserar mig

När jag är rastlös. När jag är för trött efter dagens göromål för att sätta mig i soffan, då vill jag absolut inte se på TV. Jag tittar mycket lite på TV. Jag är nöjd med det. När jag vill va själv. När jag bara vill va. När jag vill producera energi åt mig själv. Då sätter jag mig här. Sen sitter jag här en stund och sitter. Jag rebalanserar mig. För att metaforer ska fungera måste sammanhanget vara klart för mottagaren. Att rebalansera är att återgå till utgångspunkten. Jag tror inte att du inte vet. Jag skriver högt/ för mig själv. Metaforer är roliga. Används flitigt i svenskan. På Helgonabacken studerade jag metaforer i insändare. Skillnaden mot liknelsen är ett uteslutet som. Man vet aldrig på förhand hur rebalanseringen ska gå till. Den går till. Sen har den gått till och då vet jag. Då kan jag känna att den gått till och se hur den gick. Receptet är omöjligt att definiera. Jag vill inte ens försöka. För se det vet jag bestämt; då blir det magiska i rebanserandets kraft och verkan intet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar