fredag 30 november 2012

Onda ögat

Om jag har varit i burken något sen senast? Jadå det har jag! Det skramlar mest på botten i detta nu av dem som gått i bitar. Men se det är min lilla tröst nu, att småäta pepparkakor. Sitter här med min ögoninflammation eller vad det nu är... Röd och svullen och sur för att det hindrar mig att va sjuk i ögonen. Både det ena och det andra hindras. Inget att göra något åt, tur det inte är något allvarligt. Så får jag se det! Mellan ögonsköljningarna har jag fått städat, tvättat och pysslat inför första advent. Satte de fyra vita ljusen i ljusstaken och fyllde glaslådan med pepparkaksformar. Inväntar söndagmorgon.

Jag tycker om gamla hus. Om det har jag skrivit. Beroende på det betraktande ögat... ska jag besöka ett gammalt hus i helgen. Det har stått tomt och öde i många år. Sen en tid har några ägnat sig åt att renovera. På söndag står huset "öppet" för den som har intresse. Jag har! Det var under andra halvan av 40-talet och huset utgjordes av dansbana med högt i tak och invändig balkong. Det sägs att de möttes just här, mormor och morfar, och jag vill så gärna se stället. Insupa detaljerna som enligt det lokala bladet skulle vara bevarade, och försöka föreställa mig människorna som virvlade in där om kvällningen. Förväntan, skratt, lockar, kjolar, blanka skor, cyklar, vita handskar - jag vet om. Hopp, besvikelse, ungdom och förälskelse. Å jag hoppas onda ögat ger med sig...

Till dig som läser här; Jag önskar en fin första advent 2012!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar