torsdag 27 oktober 2011

Babben Larsson

Stadens konserthus var fullt av människor till sista plats då Babben Larsson äntrade scenen som bara hon kan göra. Jag var där med mina kollegor för att lyssna på hennes föredrag om friskvård på olika plan, mest i tanke och hjärta. Det var inte ett föredrag i vanlig bemärkelse, jo overheadapparaten var visserligen med, men mer på ett underhållande vis. Hon lockade oss till många skratt och av allt hon hann säga på ca två timmar var det mycket som manade till allvarlig eftertanke. Begreppen självkänsla och självförtroende är värda att fundera på då och då. Hur definierar vi dem?

Affirmation är knepigt men kan hjälpa oss till bättre självkänsla. Se dig i spegeln och tala om för dig själv att du är bra, efterhand blir det lättare att lyssna på orden och tro på dem. Vi kan göra en hel del för oss själva för att må bättre. Det handlar om att fokusera på FÖR VEM jag gör saker.

Ordet stress var också på tapeten. Jag gör olika saker för att stressa ner beroende på vad det är för stress och när på dygnet det är. Promenader i naturen, gärna ensam, är läkande och helande för mig. Jag brukar tänka att promenader ger mig kraft på olika sätt. Jag får motion, luft, kraft av att bara vistas i naturen och  tröst. Jag känner att naturen (gräs, åkrar, grusvägar, träd, vatten) tröstar mig. Återkommer ofta till att vi är ett med naturen och årstiderna men samhället och vårt sätt att leva får oss att glömma bort det och då mår vi inte bra, vi blir stressade.

Nu skulle jag kunna fortsätta breda ut mina tankebanor här i stycke efter stycke men nu hinner jag inte det så lösningen blir att jag gör några punkter så kan jag, om jag vill, återkomma. Det blir som en slags mind-map. Jag tycker om mind-maps! Fånga upp det som kommer och spara det för att det behöver "ligga till sig" och mogna.
Teknik.... bara ordet....
 Engelska
Fb, twitter och bloggar..... men min är ett undantag för den är ju bara för mig... eller
"Vad ska ni på nyår, midsommar etc?" Vill inte vara i den fällan!
"Här och nu"
"Utbildad svensklärare som tappar ord och stavar fel"
.............. jag skulle kunna skriva en hel bok men vem bryr sig?

1 kommentar:

  1. ....jeg gjør, og jeg har ventet på den boken lenge...den ligger der, modnes, snart er den moden, det er jeg sikker på ;-) klem :-)

    SvaraRadera