söndag 23 oktober 2011

Utspillda lingon....

Denna vecka har varit.... vet inte vilket adjektiv som beskriver riktigt vad jag menar... Gnällig! Jag har känt mig "vesen". Har varit lite trött och seg och har irriterat mig i onödan på småsaker. Ett tydligt tecken på detta tillstånd har varit att jag småätit i stor skala! I fredags tappade jag ut en spann lingonsylt över delar av köksgolvet. Inget att gråta över spillda lingon men ändå kände jag mig så ynklig där jag låg och torkade den röda sylten från golv och kylskåp.

Måndag imorgon och starten på en ny vecka med nya kraftfullare tag om glädjen över att vara precis där jag är, med min fina familj. Idag väntar ett klädparty hos min vän A. Blingo heter märket och jag är inte bekant med det sen tidigare. 

I fredags var jag och mamma på en liten utflykt till en julmarknad här i närheten. I gamla slottslängor hade hantverkare dukat upp gedigna små skapelser av olika slag. Det var tovade tomtar, smide, kläder i linne och ull, silver-, tenn- och lädersmycken, konstverk i betong, trä och lera. Vi lät oss väl smaka av surdegsbröd, glögg, diverse av sylt, gelé, choklad, mandel och mycket mer. Det var sådan stämning på stället och med kärt sällskap att jag av bara farten kunnat spendera hur mycket som helst. Det gjorde jag som är föräldraledig inte men några små saker ändå, såsom ett surdegsbröd, kvittengelé och glögg med spännande smak att ge till två i present samt ett par örhängen av tenn och läder som jag blev så förtjust i. 

Julmarknad i oktober - vad tycket du om det? Helt i sin ordning enligt min mening. Jag uppskattar julen och allt som hör den till. Tycker nästan att det är förberedelserna och tiden innan själva julafton som är det bästa. Det lyser upp under en tid som är mörk och kall. Varför inte njuta av det som får ögonen att tindra lite extra? Jag vill dock poängtera att just denna julmarknaden var en blandning av julsaker, mat och ting som är gångbara hela året. Det tycker jag gjorde det extra intressant och utbudet av tomtar var under begränsning. Det var inget billigt krimskrams utan fina välgjorda ting. Det var en julmarknad i enkelhet men med stil och utan öronbedövande bjällerklanger i bakgrunden. Jag hoppas få uppleva denna julmarknad nästa år, om än i oktober månad.

Sol ute, sol inne, sol i hjärta och sol i sinne. Det är ord från en väggbonad jag minns att jag som liten läst hos min faster. De får bli mina ledord inför nästa vecka och kanske så också för dig!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar