lördag 13 oktober 2012

Vårda filtret

Häromkvällen skulle jag ha kåserat här på bloggen om vilken tur det är att vi har filtret. Jag vet inte vad jag ska kalla det om inte "filtret". Jag syftar på det som filtrerar alla de intryck vi får genom våra sinnen in i hjärnan vareviga vaken sekund. Först är det morgonrutinerna och morgontidningen. Efter lämning på dagis, vissa dagar med snabb flukt på infotavlan, väntar radion i bilen. (Har den allt oftare avstängd...) Så en full arbetsdag med huvudet på skafft och info från all möjlig teknik, samt massor av socialt samspel. Hem och göra det och det och det. Några sms, lite dator (inte varje kväll) och ibland TV, enstaka telefonsamtal, dock sällan för jag orkar bara prata med familjen när det blivit kväll. Godnatt! Sömn och rensning - laddad för ny dag och ny info..................

Det jag funderade på efter att ha sett aktuellt kvällen i fråga var att jag visst intresserades av nyhetsinslagen jag såg men jag orkade inte tillåta mig att engageras. Filtret var igentäppt och behövde rensas/ tömmas likt filtret på en gammal dammsugare men det fungerade uppenbarligen fortfarande. Jag funderade vidare på att jag måste vårda mitt filter så att det fortsätter fungera även när jag blivit trött. Jag ser väldigt lite på TV. Snappar nyheterna och fördjupar mig i det nödvändiga. Androiden jag har är egentligen inte särskilt vårdande... Tur jag har begränsad uppkoppling. Och ännu står jag stabilt emot facebook! Hörde det fanns något alternativ till detta nu också där man lade upp och kommenterade bilder. Jag blir stressad av teknik. På tal om det så har jag börjat spela en och annan runda TV-spel med förstfödde.... Ni hör - jag slits! Filtret filtret, tygla mig!! Varför inte börja brodera och stoppa strumpor, spela kortspel och bara sitta. Barn av sin tid, det är man. Och bloggen då... Jo jo det är teknik! Erkänner det men det är ju i första hand skrivandet... Man får sålla och "hjälpa" sitt filter! Jag vill inte hindra Förstfödde och Lille från teknik men visa att använda den med måtta. Svårt - synd om människorna....

Nu till något mycket vårdande. Att visstas i sitt eget hem. Att pyssla om det och göra det till något skönt rofyllt. Imorgon ska jag på homeparty med heminredning. Trevligt att få ideer och perspektiv, kanske unna sig en liten sak.

Tog så en bild på mina rara gunghästar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar