onsdag 31 oktober 2012

Minnen...

Den våren skulle jag fylla 19 och ta studenten. Det var också den våren jag fick sommarjobb på HM. Visst hade jag sommarjobbat tidigare, ända sen 15 år och vissa somrar hade jag till och med haft två jobb. Men just HM kom att bli något speciellt. Jag stannade i sex år och efter en tid kom jag tillbaka ett litet slag. Jobbet kombinerades med studier. Jag älskade mina arbetsuppgifter! Det var en lyx att som nittonåring få jobba med kläder och mode, att få ha hand om en egen avdelning om somrarna, att träffa och hjälpa kunder, att vara en del av den härliga stämningen som rådde och att få lära känna speciella människor, varav några blivit mina vänner för livet! Jag jobbade så mycket jag kunde. Jag hade så roligt!

Våra "HM-fester" blev liksom ett begrepp. Några i "gänget" var fastanställda och så var vi några som var extrapersonal. Minns hur stämningen inför en fest laddades upp redan när vi kom till jobbet på lördagsmorgonen. Under sista timmen var vi uppspelta och ropade på varandra i högtalaren... Skrattande och flamsande lämnade vi personalutgången och begav oss över torget på olika håll. Efter dusch och ombyte sammanstrålade gänget och den bekymmerslösa glädjeyran höll oss uppe halva natten. I december månad brukade vi ha julfest både på "firman" och med "gänget". Att vi skulle jobba på söndagarna hindrade inte.

Livet har sina perioder och jag är glad att jag varit med om just denna, i den åldern och just där. Jag lärde mig mycket och hade många intressanta möten. Var sak har sin tid och det var då, men jag tänker på tiden i fråga med glädje. Den gav mig mycket och minnena är många. De kommer till mig ibland och jag ler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar