söndag 22 januari 2012

Nötkött på söndagar

Läste just igenom mitt föregående inlägg och slogs av tanken att även dofter kan trigga igång minnena - parfym, doften av vissa material, badhus, gymnastiksal och så vidare. Jag föreställer mig doften utomhus en tidig vårkväll. Den luktar kall jord och svagt av gödsel. På tal om vår så har jag ännu inte börjat längta så mycket. Skulle fortfarande vilja ha lite snö. Men nog brukar jag längta efter våren och det dröjer nog inte så länge innan jag faktiskt känner det...

I förmiddags doftade det av en mustig köttsoppa i vårt kök. Oxkött med ben samt potatis, morötter, palsternacka, blomkål och persilja var ingredienserna som fick koka ihop till en riktigt värmande middag denna 0-gradiga söndag. Lätt och gott bara man har tid och kommit ihåg att ta upp köttet ur frysen. Innan har jag tyckt att det verkat omständigt att laga helt kött såsom stek av olika slag samt kött med ben till exempelvis soppa. Men så är det inte alls. Om man planerar maträtten, tar upp köttet ur frysen i lagom tid för att tina långsamt, har ingredienserna hemma och låter köttet få tillagas i ro, kanske i flera timmar, så är det egentligen inte avancerat utan sköter sig självt och gott och nyttigt blir det för den delen. En rätt som blivit en riktig favorit här är Osso Buco som betyder "ihåligt ben" och lagas på skivor av kalvlägg. Det blir en fantastiskt mustig gryta med tomat, vin (om man vill och har), buljong, morötter och lök. Pricken över i:et är toppingen vid serveringen bestående av persilja, citron och vitlök. Ajöss alla torra uttjatade filéer! Nä inte ajöss... för filé är alltid filé men jag har fått upp ögonen för allt gott man kan göra på andra delar av köttet. Det finns många goda köttgrytor att njuta av och Porterstek är också gott....

Förr grundade sig begreppet "söndagsmiddag" på att man åt något lite "bättre" denna helgdag än till vardags, inte sällan stek av nöt. Nu tror jag inte det handlar så mycket om att spara "det bästa" till söndagen utan mer om att söndagen tillåter tidsödande matlagning. Stek och kött med ben tar tid - därav "söndagsmiddag" på oxkött även 2012.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar