torsdag 5 januari 2012

Sambons favoritstil.... not!

Under hela december brukar man kunna hitta tidningarna fulla av recept på diverse läckerheter. Mycket är julinspirerat men en del är lika gott vid vilken tidpunkt som helst under året. Jag klippte ut ett recept från vår morgontidning på hallonrutor. Jag hann inte baka just dessa innan jul men idag var stunden inne. De blev goda och jag har redan njutit alldeles för många. Smidigt när man kan göra dem över hela braspannan.

När jag startade datorn tänkte jag göra ett blogginlägg om inredning. Närmare bestämt om att den sockersöta chabby chic-trenden håller på att ebba ut. Sen hejdade jag mig lite och funderade medan jag la in kakbilden ovan. Vad är egentligen ute och inne? Vem bestämmer det? Det viktigaste är att man mår bra och trivs i sitt hem. Men så är det ju med allt - inredning, kläder, mat, livsstilar och hobbies. En del saker ligger i tiden men man måste göra dem till sina egna och hålla hårt i taktpinnen. Jag tycker om att läsa en och annan inredningstidning (och -blogg för den delen) och på nattduksbordet igårkväll låg Allt i hemmet, nr 1 2012. Där menade chefredaktören att ovan nämnd stil "...dör nu" och att stilen känns "...inställsam, sockrig och ofräsch". Vidare menade kvinnan att stilen mer går att likna vid "...övermoget plommon än nyponros". Vilka kraftuttryck fast roligt skrivet! Jag tycker om chabby chic men håller med om att det blivit ett överflöd. Visst finns spår av denna stil med en del vitt och romatiskt i vårt hem och visst drömde jag mig bort till en glasveranda med än det blommiga och än det avskavda men landade på en mycket försiktig nivå. Vårt hus är relativt nytt och harmonierar bäst med det tidlösa och klassiska. Inslagen av antikt och romantiskt är få men det som är får vara kvar oavsett trendbarometrarna

När stilen i fråga kom tänkte jag på den epok som inom litteraturvetenskapen kallas för romantiken. Då vurmade man för naturen, det enkla, det historiska arvet, tillbakablick och tryggheten i det förgångna. Den bondromantiska stilen kan kanske sägas ha varit/är tjuguhundratalets motsvarighet. Kankse sökte vi i denna tid, präglad av ekonomisk och politisk oro i många delar av världen, tröst och trygghet i det gammeldagsaktiga (eget uttryck). Med mindre pengar på fickan gjorde många fynd på loppisen istället för på  Design house-än-det-ena-än-det-andra... Återanvändning var/är på modet och dessutom mycket miljövänligt. Chabby chic är nog det mest extrema, själva toppen av den lantliga stilen, ytterligheten. Jag ler och tänker att den kan jämföras med Romantikens ytterlighet, kallad Skräckromantik. Från spets, prickar och rosor till självaste Frankenstein....

3 kommentarer:

  1. Hej! Skrev en något längre kommentar igår från telefonen men självklart så raderades allt :-( Du skriver så underhållande, man vill aldrig sluta läsa. Jag tror du skulle satsat mer på ditt skrivande! :-) Men sen räcker ju inte tiden till, till allt man önskar, vill och kräver.

    Jag har egentligen dålig koll på vad som är inne och ute i inredningsdjungeln. Jag köper det jag tycker är fint och här hemma är det nog ingen speciell genre...men jag tycker shabby chis är romtantiskt och vackert men det skär sig liksom totalt här hemma mot det gråa och svarta. Men någon liten detalj hade varit sött.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack för en jättetrevlig kommentar! Trevlig helg!

    Kram Hanna

    SvaraRadera
  3. Åh jag glömde ju skriva att det var cec som skrev ovan kommentar!

    SvaraRadera