torsdag 10 maj 2012

Bakyra

Jag har haft några dagars skrivkramp.... Tror det beror på att jag fokuserar extra på en sak dessa dagar... Mer härom i ett annat inlägg. Idag ska jag bjuda på recept. Härliga recept som passar bra i detta väder.

Sent i lördags kväll föll andan på. Ur Under valnötsträdet (boken skymtas på bilden) hämtade jag recept till ett jättegott bröd. Under natten jäste degen och på morgonkvisten fick vi nybakat bröd till frukost.

25 g jäst
2 tsk salt
1 msk honung
5 dl vatten
1 dl mjölk
2 msk olivolja
2 dl grahamsmjöl
150 g hasselnötter el valnötter eller 2 dl solrosfrön (Jag tog både hassel- och valnötter samt frön. Totalt 150 g)
600 g vetemjöl (jag tog rågsikt)
sesamfrön till utbakningen

Smula jästen och lös upp i lite av vätskan. Häll i resen av vattnet/ mjölken, salt, olja, honung och därefter grahamsmjöl, nötter/ frön och vetemjöl eller rågsikt. Arbeta degen och låt jäsa täckt i kylskåp över natten. På morgonen: Värm ugnen till 260 grader. Strö ut sesamfrön och lite mjöl på bakbordet och häll ut degen. Forma till en stor limpa. Grädda först i 260 gr i 10 minuter. Sänk sedan till 180 gr och grädda i ytterligare 30 minuter.


Jag måste bara tipsa om ett gott recept på pajdeg när jag ändå är igång på ämnet deg. Receptet är Tina Nordströms. Se på bilden vilken härligt hög och fint bakad, nästan brödlik, pajstomme!
50 g rumstempererat smör
4 dl vetemjöl
1,5 dl mjölk
2 tsk bakpulver

Blanda allt, kavla ut och klä en springform. Innehållet kan varieras hur som helst. Jag tycker verkligen det är roligt att göra pajer!!!


1 kommentar:

  1. Hej vännen!
    Härliga recept och bilder du bjuder på, så sugen jag blev på det där brödet!
    Är det dags på lördag redan?? Stort lycka till!
    Kram cec

    SvaraRadera