lördag 19 maj 2012

Ord och uttryck med knorr

Riddarekipage på Hovdala slott idag. SM i tornerspel och medeltidsmarknad.
Nu är en skön stund. Allt och inget pågår. Lördagkväll och jag sitter här, förbereder fika och ser på TV om vartannat. Kunde inte släppa idéen jag fick igår om att skriva något om gamla ord och uttryck. Sånt tycker jag är kul, både att använda och höra. Här följer några som föll på min tunga...

Igår skrev jag "härförleden" och det är ett bra uttryck som jag ofta använder. Lite sådär lagom luddigt om när i tid, men jag menar ganska nyligen. Jag hör det emellanåt användas av andra. Då kan jag tycka att det är lite gammeldags men charmigt.

"Snarstucken" är ett roligt ord! Vet inte om det är typiskt skånskt. Lättstött är en synonym. Nu kommer jag in på sådana ord och uttryck vi använt hemma under min uppväxt. Snarstucken är ett sånt ord. Fick man frågan "du är väl inte snarstucken?" Så var man i stunden garanterat just snarstucken!

Ett annat är "bruka allvar". Då är det allvar, seriöst, bara att skärpa till sig helt enkelt.

Ingen "ko på isen". Då är det inte så bråttom. Roligt uttryck!

Nu kommer jag till något som min morfar sa till oss barnbarn. Han sa det snällt och med glimten i ögat men han var mycket för ordning och reda och att man kunde uppföra sig med gott bordsskick var viktigt. "Inga stöttor till nya hus". Härligt uttryck för att ta ner armbågarna från bordet. Jag tog genast ner armbågen från bordet men jag förstod inte uttrycket riktigt då. Morfar dog det året jag skulle fylla nio så jag var ju inte så gammal...

Vidare ett annat uttryck från morfar: "kossijissenam!" Betydde nog ungefär detsamma som "du store tid! eller bara Wow! Han sa så när han hörde något anmärkningsvärt. Jag gjorde för skoj skull en sökning på nätet och fann att just detta uttryck är en titel på en bok. En bok skriven helt på österlendialekt. Säkert hur rolig som helst!

Nu kommer jag för stunden inte på något mer så jag sätter punkt och njuter vidare av en lugn lördagskväll hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar