tisdag 22 maj 2012

Försommarkänsla

Det är varmt trots att klockan bara är strax innan åtta på morgonen. Vi vandrar den lilla gatan upp mot "vår lilla by". Gavlarna på små hus kantar vägen och lummiga gammeldags trädgårdar står i ljus grönska. Det ligger en sötaktig syrendoft kring oss där vi går. Snart skymtar vi de små gula husen på vänster sida. Gamla typiska skolhus med vackert gammeldags spröjsade fönster. En gammal lärarbostad, ett hus med skolsalar och ett med gymnastiksal. Sedan mitten av 80-talet bedrivs ingen skola där men väl ett fint litet dagis. Längre fram tornar den vitkalkade kyrkan upp sig omgärdad av nyutslagna kastanjer (?). Plötsligt "kan jag se" prydligt klädda små skolbarn tåga på led från skolan mot kyrkan. En skolavslutning. Sommar och för det lilla barnet oändlig frihet. Å en sån bild jag fick, nästan som en film fast ändå på riktigt. Förstfödde pratade om en hund som var snäll för att den inte skällt på oss när vi gick förbi. Ja det var den bästa stunden på hela dagen. Vi hade det så fint där vi gick. Denna 22 maj, en tidig försommardag.

Nu skulle jag haft en bild på en syrenkvist här men den blev inte tagen... Syren är en av min mammas favoritblommor och jag har inte svårt att förstå varför. De doftar gott och är enkla och vackra. De påminner nog många om stundande skolavslutningstider och ljusa barndomsminnen under en skön årstid. Sådant vi minns som positivt från barndomen, även i form av detaljer såsom blommor, tenderar ju att bli trygga symboler för oss som vuxna. Jag är till exempel väldigt förtjust i julgranar med bara röda julgranskulor. Så såg granarna ut varje år i min familj och det är bland det juligaste jag vet som vuxen.

Avslutningsvis ett tips på något som kan förhöja mysfaktorn i somrigaste rummet. M och jag har byggt och målat ett sidebord till uterummet. Det är högt, smalt, långt, robust och grovt. Här ska vi ställa blommor och ljus eller lyktor. Bra avlastningsyta. Det finurliga är att det är placerat vid ett stort fönster in mot vardagsrummet. På så vis kan vi fortsätta tända lyktan hela vinterhalvåret och njuta av det mysiga skenet innifrån vardagsrummet. 


3 kommentarer:

  1. Å vad fint bordet blev. Jag har letat lite på blocket efter ett sidebord, men ej hittat. Undrar om inte jag koppierar ert. Ska nog visa mannen denna bild så han förstår hur jag vill ha det. Måste ha ett bord NU och ställa alla mina plantor på.
    Kram /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kopiera gärna! Bara kul. Lycka till! Kram

      Radera
  2. Så enkelt och tjusigt sidebord! Stilrent. Fina "Hanna-saker" du ställt tillrätta där med :-)

    Syrendoften kan jag bli hög på! Detta är vår bästa tid..åhhh!
    Kram Cec

    SvaraRadera