fredag 18 maj 2012

Stort och smått på samma gång

I storlek som en 50-öring är de som godisbitar. Förstfödde och jag bakade igår.

Läslusten består! Besöker då och då grannbyns bibliotek. Förstfödde tycker om böcker och lånar alltid rejäla högar. Jag försöker ta en snabb runda på vuxenavdelningen medan han letar upp sina favoriter.

Härförleden (underliga gamla härliga uttryck det finns att begagna sig av - mer om dem i annat inlägg!) kom God dag, mitt barn! av Björn Meidal i min väg då denna stod uppställd på bibliotekshyllan (100 år sedan Strindberg dog och det uppmärksammas på bibliotek, tidningar, TV o s v). En berättelse, huvudsakligen i form av brev, om August Strindberg, hans yngsta dotter och hennes mamma, Harriet Bosse. Jag har inte läst annat än Röda rummet och Hemsöborna av den kontroversielle Strindberg. Men han anses väl vara bland de största i vårt land. Hur som helst så fångades jag av Meidals bok. Tänk vilka människoöden det finns att ta del av. Genom boken får man en liten glimt av några människors liv under några korta år. Det är omtalat att Strindberg hade ett knepigt (hittar inget bra ord...) förhållande till kvinnor. Han var gift tre gånger och av hans fem barn var fyra döttrar. Nu har mitt fokus förflyttats till hans första fru, Siri von Essen, och om henne läser jag nu i Siri av Lena Einhorn. Jag gör ingen vidare recension av vare sig den ena eller den andra boken just nu men de är otroligt läsvärda båda två. Känsloliv på hög nivå är det minsta jag kan säg.

M har fotograferat. Ett spindelnät - enkelt och avancerat på en gång.

Det finns ingenting som är så facsinerande som ett nyfött barn. I förrigår satt jag och höll en alldeles nyfödd liten flicka på min arm. Jag har blivit moster åt henne. Varje nyfödd människa är unik och mötet med ett så litet barn är alltid väldigt speciellt. Om några dagar fyller vår minsting redan ett år. Han kiknar av skratt när vi leker titt-titt bakom matrumsmöblemanget. Å vad de berör, barnen!

3 kommentarer:

  1. Vilket fint foto. Tänk att kunna fånga det lilla.
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ett nytt litet liv, så underbart det är, så litet. Hoppas de mår fint!
    Jag ska erkänna att jag är gansks svag för chokladbollar...
    Vacker bild på knoppar o spindelnät, han är skicklig på foto!
    Kram cec

    SvaraRadera
  3. Tack ni båda för kommentarerna. Ha en skön lördagskväll!!!

    SvaraRadera