onsdag 2 maj 2012

Underhållning med tilltugg

 I min hand - en mycket engelsk kriminalroman.  I en liten by alldeles vid den steniga kusten, vilken av erosion håller på att gå under, möts de tedrickande fältarkeologerna, poliserna och byborna. Var och en bidrar de till att en sorglig historia med rötter i 1940-talet kan nystas upp. Huset vid havets slut av Elly Griffiths (2011) är lättläst, underhållande och bjuder på en fint utmejslad historia. Här varvas fakta om arkeologiskt arbete och undersökningar av skelett med komplicerade förhållanden i rustik engelsk miljö och hårt väder. Jag uppskattar att låta mig underhållas av Griffiths karaktärsskildringar, att känna en "lagom" spänning inför nästa sida och särskilt att leva mig in i den engelska miljön. Miljö- och pesonbeskrivningen utgör styrkan tycker jag. Ser framemot att läsa bokens sista fjärdedel...

... Kanske medan jag fikar på bananmuffins, vilka jag gladeligen rekommenderar dig att baka!

Sätt ugnen på 175 grader. Rör först ihop 100 g rumsvarmt smör samt 3 dl socker och tillsatt sedan 2 ägg. Blanda följande torra ingredienser för sig: 5 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 1 tsk bikarbonat, 1 tsk mald ingefära och 2 tsk mald kanel. Rör därefter ner dem i smeten och tillsätt en halv dl mjölk. Blanda slutligen ner två mosade bananer. Fördela smeten i ca 15 muffinsformar av större storlek. Grädda i mitten av ugnen under ca 25 minuter. Prova med provsticka så att kakan blivit genombakad. En fantastsik doft av kryddor och banan sprider sig i köket!

1 kommentar:

  1. Åhh, där kommer receptet:-) Ska se om det hinns bakas i em. Gud så goda muffinsarna var!
    (Tack själva för i tosdags!!!)

    Kram Cec

    SvaraRadera