lördag 4 augusti 2012

Less is more och vinbär på det

Min lille femårige konstnär förevigar det han ser med kamera. Detaljer fångas som vi vuxna ofta inte ser för allt vi ska komma ihåg att se. Vi tror att vi måste. Så gör tiden med oss. Och vi med tiden.

Tänker på något jag läste i Allt i hemmet (nr 10, 2012) igårkväll. Om stilleben i inredningen uttalade sig inredaren Sasa Antic´ : "Har du tolv saker, välj bort sju." (s. 110) Alltså, skala av och ta bort för effekt. Less is more. Jag kommer ofta fram till att det är en sanning i många olika sammanhang i livet. Om vi kunde ha mod och skärpa att plocka bort (ting, tankar och måsten), skulle det som faktiskt är bli tydligare och mer meningsfullt. Jag borde leva ut mer av den devisen! Jag borde.

På tal om less is more... Läser Berlinerpopplarna av Anne B. Radge. Fort går det inte. Just det - återigen ett sammanhang med mycket av allt. Detaljbeskrivningen påminner om en vetenskaplig avhandling. Jag överväger stundtals att ge upp och avbryta men håller mig ännu kvar... jäsp. "Välskriven" står det på bokens baksida. Jo jo, alltför skulle jag säga. Det tippar över.

Jag kanske ska förtydliga mitt sammelsurium. Knyta ihop säcken. Detaljer - mycket gärna men på rätt sätt. (Som min sons sätt :) med kameran). Inte om vartenda dugg - utan sinnligt. Just då blir det konst. Magiskt. Tacka vet jag upplevelser som den av Brottsjöar, vilken jag tidigare lovordat. Väl valda detaljer, alla sinnen = klimax.

Det kan vara svårt att vara lätt. Hårfint.

Har du en stund till? Att smaka ett vinbär?


Med röda vinbär blev det augustibak. Matbröd och efterrättspaj. Receptet på brödet finns sen tidigare här på bloggen. Denna gång hade jag i valnötter och röda vinbär. Bären blandade jag i på morgonen innan gräddningen.


Syrligt med vinbär i bröd


Pajrecept:

Blanda 6,5 dl mjöl och 0,5 dl socker med 200 g rumsvarmt smör till en grynig massa. Tillsätt två äggulor och ev en skvätt kallt vatten. Arbeta ihop degen och ställ i kylen en stund. Kavla sedan ut drygt halva degen och klä pajformen. Fördela röda vinbär och ett par tärnade nektariner på pajbottnen. Kavla ut resten av degen och skär i remsor. Gör ett mönster över bär och frukt med degremsorna. Grädda i 200 gr i ca 35 min.

Blanda 2 dl creme fraiche med knappt en dl florsocker och en msk vaniljsocker. Det blir en god kombination med pajen.  

1 kommentar:

  1. Härliga tankar och bilder på bröd! Intressant blandning med valnötter och vinbär.
    kram cec

    SvaraRadera