söndag 18 december 2011

Nu idag, i denna stund...

Det mysigaste med julen tycker jag är just den stunden som är nu. Det är advent och ännu några dagar kvar. Det pysslas och förbereds här och där. I fönstren är det pyntat och stjärnor och ljusstakar lyser upp årets absolut mörkaste tid. Jag njuter fint av allt detta just i år, föräldraledig som jag är. Det är ett privilegium att få vara hemma tillsammans med barnen. Visst är man trött emellanåt och visst kliar det i fingrarna efter att få pyssla och göra färdigt saker man påbörjat, men det är ändå vår tid tillsammans i detta nu som är viktigast och den kommer aldrig mer igen. Samtidigt är det skönt att få vara själv en kort stund och tänka färdigt en tanke utan att bli avbruten.

Mörkret nu, det är verkligen kolsvart. Om några dagar vänder det igen. Å vad en  ljummen junikväll känns avlägsen. Så avlägsen! Årstiderna och växlingarna är fantastiska. Känner att jag behöver varje årstid och skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att flytta för att få vare sig sommar eller vinter året om. Lite av varje är bäst i landet Lagom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar