torsdag 16 februari 2012

Baka baka liten kaka, rulla rulla liten bulla....

Det gäller att smida medan järnet är varmt! Igårkväll föll andan på igen och denna kväll gjorde jag två bröd. Receptet klippte jag ut ur ICA:s tidning Buffé strax innan jul. Brödet heter "Juligt fröbröd" och jag bakar det fast julen är förbi. Smaken är ljuvlig och inte alls julig. Det är ju inte vört... Tyvärr hade jag inga fikon hemma så jag tog lite solrosfrön. 

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj två brödformar och bröa med sesamfrön. Blanda sedan följande i en stor skål:

7 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
1 dl russin
150 g fikon i bitar
2 dl hasselnötter
1 liter filmjölk
2 dl mörk sirap

Fördela den lösa brödsmeten i formarna och strö över pumpakärnor (dessa var slut hos mig så jag tog sesam). Grädda längst ner i ugnen i 40 min. Sänk sedan temperaturen till 175 grader och grädda i 50 minuter. Ställ in en plåt över bröden om de får för mycket färg. Låt svalna och njut sedan med bara Bredgott!!!!!!!!!!!!! Saftigt och smakrikt.

Så var det de luriga.........

LURBULLAR - 30 ST

200 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1,5 dl strösocker
ca 16 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g smör
2 dl farinsocker

Smält smöret och blanda med mjölken. Smula jästen i en skål och häll på degspadet. Rör så att jästen löser sig och tillsätt sedan salt och socker. Arbeta därefter in mjölet, lite i sänder tills degen är slät och smidig. Låt den jäsa i 30 minuter. Blanda samman smör och farinsocker till fyllningen.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den. Rulla ut två längder och dela sedan var och en i 15 bitar. Här vill jag bara tala om att jag gjorde mina bullar lite mindre så jag tog ut ännu fler... Platta till varje bit och fördela fyllningen. Nyp ihop plattorna till en rund bulle och lägg på bakplåtspper eller i form med "nypet" nedåt. Låt jäsa ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla Lurbullarna med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.

Jag hade inget farinsocker hemma så jag provade med rårörsocker och det blev bra. Nästa gång ska jag nog prova med vaniljfyllning....

Å vad det är roligt att baka!

2 kommentarer:

  1. Så gott det ser ut! Bakade dina "Lata sommarbullar" förra helgen, råkade ta dubbel sats jäst, men de blev bra ändå...

    Ha en fin helg!

    Kram L

    SvaraRadera
  2. Vilken mysigt bild du tagit! Inspirerande! Har faktiskt aldrig bakat bröd, ärligt talat. Lurbullarna ska jag absolut baka:-)
    Kram cec

    SvaraRadera