onsdag 1 februari 2012

En ljus tanke

Oavsett vilken inredningsstil ett hem har så finns det något som är A och O för känsla, upplevelse och funktion. Jag skulle vilja påstå att det är viktigare än det mesta för att skapa fulländning. Vad kan det vara? Jo  B E L Y S N I N G ! ! ! Ett rum - särskilt vardagsrummet som ofta används till lite av varje - behöver flera punktbelysningar (bordslampor/golvlampor) för att lysa upp olika minimiljöer och mörka hörn i själva rummet. Detta kan kanske kallas mysbelysning. Det behövs en läslampa (minst en, gärna två) vid soffan (fåtöljen). Fönsterbelysning - tangerar mysbelysningen och takbelysning som skänker totalljus åt hela rummet. Givetvis behöver man sällan ha allt tänt samtidigt men alla möjligheterna bör finnas.

Just denna del av inredningen är svår att få till och vanlig att missa har jag upptäckt i många andras såväl som i mitt eget hem. Men nu har jag och min fine sambo (sambo.... varför finns det inte ett bättre/ finare ord för detta? Man är sambo men inte gift men ändå mer än bara sambo på något vis... med barn och ett liv ihop. Ibland tycker jag det känns så platt att bara kalla min livskamrat för "sambon". Kanske " min trolovade"? Nja, vackert är det men det är ju 2012... Punkt.) gjort slag i saken och låtit installera 18 spotlights i vardagsrumstaket. Vi kan nu få det upptänt om det är mörkt ute och slipper lampor som hänger i vägen för alltmöjligt och dessutom samlar damm. Pricken över i är dimmern! Som genom ett trollslag har vi två funktioner i en - fulljus eller mysbelysning. Det är en bra investering åt vårt hem och jag undrar varför vi inte gjort det tidigare. Men man måste nog bo in sig och upptäcka behovet, då blir man motiverad att satsa. Nu är vi riktigt självgoda över vår ljusa idé, jag och sambon :), där vi sitter i soffan och tittar i taket.

Jag kan lite om  tavelupphängning också, om någon är intresserad :) Jag menar allvar. Gick en liten kvällskurs om heminredning för ett antal år sen och har mycket bestämda åsikter om tavlors sätt att hänga. Nä inte ska jag ha någon heminredningsföljetång här inte. Det finns det så många redan som har. I min blogg rullas inga tapetprover, utan mer vardagens tankar. Och just idag råkade tanken va belysning.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att ni blev så nöjda med spotlightsen! Vi är oxå så nöjda. Och just att man kan dimma mer ljuset, det är så behagligt. Låter intressant med tavelupphängningen, den får du visa mig:-)
    Ha en skön helg!
    Kram cec

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att ni blev så nöjda med spotlightsen! Vi är oxå så nöjda. Och just att man kan dimma mer ljuset, det är så behagligt. Låter intressant med tavelupphängningen, den får du visa mig:-)
    Ha en skön helg!
    Kram cec

    SvaraRadera