söndag 12 februari 2012

Fem energigivare

När jag känner mig vissen (och när jag är på topp också för den delen) brukar jag försöka komma ut i naturen på en promenad. Det hjälper alltid. "Promenad i nuturen" är alltså min kur för själ och kropp. Det är helt gratis också. Brukar bena upp nyttan med "promenad i naturen" på mina fem fingrar: motion, frisk luft, ljus, naturupplevelse och tröst. Behöver jag förklara mer? Jag är, som jag fick påpekat för mig idag, glad för detaljer så nu går jag på djupet på var och en av dessa punkter. Den som vill kan läsa eller inte för nu skriver jag för att det är roligt och jag tycker om att förklara.

Motion: Promenad är min bästa motionsform. Jag är fysiskt aktiv på ett skonsamt sätt.
Frisk luft: Jag mår bra av att vistas utomhus. Sover gott av att ha fått friskluft varje dag. Vind är skönt.
Ljus: Dagsljus behövs. Jag blir piggare om jag varit ute en halvtimme i dagsljuset varje dag.
Naturupplevelse: Naturen är vacker. Jag tror att vi hänger mer ihop med den än vad vi förstår och den har en positiv inverkan på oss. Tänk träd, gräs, vatten. skog, stenar, det gröna och solen.
Tröst: Naturen har en helande och läkande inverkan på oss bara genom att vi vistas i den. Känner man sig nere eller orolig så känns det ofta bättre efter en promenad.

Ofta när jag är ute och går kommer tanken på dessa fem. Jag kom på mig själv en gång under en promenad med att tänka ut just de här fem punkterna som om jag stod inför en grupp och föreläste om dem. Jag resonerade och förklarade. Ja jag får kanske lägga till ännu en punkt för just det där med att resonera med sig själv gör jag extra effektivt under promenader. En sak till; Jag promenerar gärna med vänner men den ensamma promenaden är som en lisa för själen (med barnvagn lika bra).

Var och en har sina argument för varför och hur de gör olika saker. När det började bli höst för några månader sedan funderade jag på att köpa ett gång-/löpband. Jag vet varför det inte blev av; Endast en av mina energigivande punkter ovan hade kommit med på detta köp, det vill säga motionen. För övrigt har jag aldrig trivts i träningslokaler så gym och sånt passar mig inte.

Å så präktig jag kan va! :) Hur som helst så är det upp till var och en att göra vad den kan för att vara till freds. Det är dock skönast att resonera med sig själv om vad det är (jobbigt att bli skriven på näsan av träningsfantaster) och det har jag gjort nu i ca 15 minuter. Punkt för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar