torsdag 2 februari 2012

En liten kurva

Jag brukar skriva ner citat och tänkvärda ord när jag stöter på något jag fastnar vid. De är bra att ha, att ta fram och göra något av när tiden är rätt. I somras köpte jag ett kort av en snorkig dam i en inte särskilt trevlig butik. Men den lilla textraden på kortets framsida var så intressant att jag ändå var tvungen att handla av den snorkiga. Det är kurvorna som gör vägen till ett liv. (Text och form Carolina Gårdheim, står det på baksidan.) Kort och gott och ändå inrymmer det allt. Livets väg är inte rak. Vi gör många avstickare och ibland kan det vara svårt att utröna varför. Tror att vi lägger för mycket tid på att förklara för oss själva och andra "varför". Ibland är det nödvändigt att förklara för att förstå. Ibland behöver vi inte förstå - det går att gå vidare ändå. Så är livet; När man just kommit ut på raksträckan efter en kurva gasar vi och rätt som det är behöver vi bromsa för då väntar en ny kurva.

Just nu kör jag på en landsväg. Den är inte bred och ibland knappt asfalterad. Jag kör lugnt och hinner se landskapet längs vägen. Då och då stannar jag och fikar. Vägen slingrar sig följsamt mellan ängar, åkrar och enstaka små stugor. Må aldrig denna väg ta slut. Låt mig slippa fyrvägskorsningar med otaliga filer och aggressiva rödljus. Jag är avstressad.

1 kommentar:

  1. Tack för din fina kommentar! :) Och tack detsamma! Hoppas du får en fantastiskt fin söndag!

    SvaraRadera