torsdag 19 juli 2012

Fem år och en ö


Har du besökt Christiansö? Jag är glad att berätta att jag har! En riktig pärla. Egentligen är det ett samlingsnamn för ett par öar som ligger tätt, ca 25 minuters båtfärd norr om Bormholm. Här bor ca 100 personer året runt. Isolerade - sannerligen! Men det är min mening. Öborna har tillgång till internet, mobiltelefoni och TV. Barnen undervisas på ön av två lärare fram till 13 års ålder. Krångligt värre att ta sig dit, och därifrån för den delen, men det är en del av tjusningen. Pappa och jag gjorde utflykten dit tillsammans. När vi stigit av båten gick vi uppför backen och njöt av dansk frukost på det mycket gedigna gästgiveriet. Gästgiveriet är den gula byggnaden med hög grund som syns bakom muren på bilden ovan.

Den enda affären på ön - gå in, backa ut.
Här skulle jag mycket väl kunna tänka mig att leva en tid. Det några skulle få ångest av skulle vara en lisa för min själ. Så mycket har jag behov av att vara ensam. Är jag märklig, svår? Tja det får va vilket som. Jag är. Jag älskar min familj och skulle för inget i världen vara dem utan men ändå - jag är gärna ensam en stund emellanåt. Här skulle jag få specifika saker gjorda. Med bästa resultat. Här skulle mitt lilla födelsedagsbarn tråkas ut...
Födelsedagen ja! Fem år har han fyllt. Fem. Finns det en sötare siffra att uttala? Fem. Fem år. Fem och världens underbaraste pojke. Han är inte liten längre men inte stor. Han är helt och fullt i det underbaraste landet lek. Inga bekymmer bor där. Som det är ska det va. Fem år! Vi firade med skånsk sommarbuffé och hallontårta. Buffé är roligt att göra och bjuda på. Gästerna brukar uppskatta att ta av många olika skålar och fat och gärna flera gånger. Mat är glädje och en stor del av vårt liv.

Jag dukar gärna en lång stund


3 kommentarer:

  1. Hanna!
    Det är så rofyllt att läsa dina inlägg, man blir lugn inombords. Mina små 6 åringar ser framemot söndagen och din 5 årings kalas :-) Kram

    SvaraRadera
  2. Hej, vad härligt allt låter. Det var som i går barnen var 5 -tiden rusar, plötsligt är man mormor och farmor.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Chistiansö verkar vara en vacker men ovanlig ö med tanke på skolgången med den undervisningen. intressant!
    skånsk sommarbuffe' lät gott:)
    Kram cec

    SvaraRadera