onsdag 25 juli 2012

Skåneberusade

Två
frukost hemifrån i Skåne Tranås
oändliga nyanser blått, cerise, citron och ärta
snart Ystad
köper annans ord
blå fjäril åt lillan
händerna i varandras
slumrar vid Sandhammaren
oväntat blodsband i Skillinge - de två med 70-talsnamn
Helgo, Signe, Anna, Greta och Rune då
pastillask rund som oval på Hylkegården
- minns lilla hon, som jag,
doften där och saker i gångar?
kornfält mjukt
därborta kristall
om kvällen Simrishamn
soppa och rödspätta vid 31
tullhuset
glas mellan sömn och träd
Åh, en poesi!
arla löpsteg
frukost i hamn
i annan värld stranden vid Knäbäckshusen
ordexplossion och plommon röda
vilan vilas
hans rara väsen så nära,
dagarna sen tonår, unnas få
citronfjäriln kom
kyla för svart - svalka som lavendelblått
gammal mölla, en stund som café
återförening med små.


Mitt älskade Skåne




"... o vet att inget är som sommaren".

4 kommentarer:

  1. Förstår att ni måste haft en underbar stund, på tu man hand... Låter härligt... Hoppas ni laddat alla batterier... Kram j

    SvaraRadera
  2. åh jag kommer ihåg, doften och gångarna. De små askarna och glasburkarna med karameller!
    Det låter som en underbar tur!

    KRAM L

    SvaraRadera
  3. Fint skrivet och beskrivit, Hanna! Förstår att ni hade en härlig tur till Österlen. Gamla minnen poppar upp, och jag vill gärna dela med mig av de två sista verserna i en dikt som jag skrev 1986 (Rytmen stämmer inte fullt ut, men det var då!):

    "...

    Här lekte jag när jag var barn
    för ganska länge, länge sen
    bland trålare och fiskegarn
    blev brun på både kropp och ben

    När jag nu sitter på min sten
    det känns som hjärtat gråter
    min barndoms somrar på Österlen
    de kommer aldrig nånsin åter"

    Ha en bra helg!

    SvaraRadera