onsdag 11 juli 2012

Jag tar lyror!

"När man är två förändras rummet. Tystnaden är inte tystnad längre även om den andra tiger." (s. 154, Gallay, Brottsjöar, 2009) - Genialiskt uttryckt! Författaren är där, i sina ord. Jag stannade och läste om, och om igen.

"Han tryckte den mot sig. Han strök över den med handen. Han andades in dess lukt. Trumman verkade ge honom tillbaka hans barndom, mer än vilket landskap som helst, till och med mer än huset." (s. 213, Gallay, Brottsjöar, 2009) - Vad en sak kan föra oss tillbaka i tiden! Färg, form och doft kan öppna för flödet av minnesbilder. (Synd att översättaren slarvat och skrivit hans istället för sin. Detaljen kan störa mig...)

Min sommarläsning i detta nu - Brottsjöar, av Claudie Gallay. En roman som faller mig lika väl i smaken som en Riesenkola på min tunga. En innehållsrik historia med ett särdeles barsmakat språk. Meningarna är korta och oändliga. Just det som får kolan att rinna. Säregna karaktärer i en fransk by vid havet. Det förgångna rullas upp och många sorters relationer äntrar scenen. Jag låter mig underhållas av handlingen och njuter av språket, vilket ger mig ett slags lugn. Mystiken är där, precis så som jag uppskattar. Jag njuter av att läsa Gallays´ saltvattenbestänkta rader. Hon passar mig bollen och jag tycker jag tar den ena lyran efter den andra. Romanen är mycket bra. Författarinnan får således högsta betyg.

Har du svårt att hitta bra böcker att läsa? Ett tips; Se på böckerna som står frontade på bibliotekens hyllor. Bibliotekarierna vänder några framåt av en anledning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar