tisdag 12 juni 2012

Energy bars...

Nu har jag suddat skrivande rad tre gånger. Förstfödde har liknats vid en gummiboll, hans vilja har liknats vid stål och min egen vilja vid galvaniserat stål... För att stå pall känns det som om man stundtals skulle behöva vara rustad med det iallafall och helst ha ett tålamod av mycket seg kola. Ett glas saft och ett glas mjölk har runnit över bordets kant denna dag för gummibollen på stolen kom i rullning och studsning vid både lunch och fika. Små fina öron har min lilla studsboll men viljan i det spontana är stark, så stark att orden han hör liksom drunknar i allt han oövervägt bara får för sig att man måste göra. Oövervägt var ordet. En (snart) femåring överväger på sitt sätt. På SITT sätt, säger jag till mig själv. Å, låt tålamodet bli som kola...

Energy bars är bra för tålamodet. Här mitt egenkomponerade recept:

1 dl solrosfrön
1 dl hackade valnötter
1 dl fiberhavregryn
0,5 dl kokos
0,75 dl krossade linfrön
1,5 dl russin + torkade tranbär

Vispa 2 äggvitor lätt med en msk vatten och knappt en msk sirap. Blanda sedan ner ovanstående till en grynig röra. Bred ut på bakpappersklädd plåt, i en 1 cm tjock fyrkant och grädda ca 17 minuter på 175 grader. Skär upp i lagom stora bitar sedan kakan svalnat lite. Gott som mellanmål och framförallt ett nyttigt småätande!

2 kommentarer:

  1. Mums säger jag bara, vad gott detta blev! Tack för receptet!

    Kram L

    SvaraRadera