lördag 23 juni 2012

Midsommarafton...

... i den ljuvaste av världar. Ikväll ska jag göra ett undantag från min vana trogen - jag ska låta bilderna tala. Inte bild"konsten" i sig utan motiven. Tack Astrid Lindgren för allt fint som sammansättningen av dina ord gav oss - på så många sätt! Här är mina glimtar av Astrid Lindgrens värld.

För ung för gammal - för oss alla

Det var då

Den lilla staden

Vi la breven på gula lådan

Granne med Tant Berg

Reklam från förr...

... på korvkioskens utsida.
 Det var här och där i den Lindgrenska världen. Det måste bestämt vara det underbaraste stället att göra utflykt och semester till för gammal och ung. Men jag tycker gott man kan vidga sitt perspektiv och fördjupa skärpan bakom karaktärena genom att dessutom besöka Astrid Lindgrens Näs. Här Finner du upplevelseutställningen som ingen mindre än just min morbror formgivit och det är inte utan stolthet jag skryter om detta blodsband. Besökaren får genom konstnärliga uttryck ta del av författarinnans liv från barnsben. Det är fascinerande och skänker en än djupare tyngd åt berättelserna hon skrivit.

Det var en på alla de sätt solig midsommarafton i goda vänners lag - inom såväl som utanför sagornas värld.

1 kommentar:

  1. Hej vännen!

    Så glädjande att ni upplevde ALV så positivt! Där är underbart och jag längtar faktiskt själv tills vi åker igen - 3:je gången gillt.
    Jag visste inte att din morbror har varit formgivare, men vilken ära, jag förstår att du känner en stolthet. Det är ett måste att åka till Astrids Näs när man är i Vimmerby. Barnen älskade att kolla runt och jag fångades så av all skrift och sköna bilder.
    Trevlig söndag!
    Kram Cec

    SvaraRadera