torsdag 14 juni 2012

Gin Rummy ! ! !

Jag har något "storslaget" att förtälja; Gin Rummy är ett klassiskt kortspel man bör kunna. Jag hoppas mina kära spelkompisar inte missar det faktum... Lyssnade ett ögonblick på P4 Sveriges radio i eftermiddags. Tyvärr missade jag namnet på kortspelskännaren som intervjuades. Han hade stora kunskaper om kortlekens historia. Tydligen var korten från urminnes tider sedlar. Från persien spreds kortleken och spelet. Fyra färger med 12 kort i varje. Senare lades ett trettonde kort till. I vissa delar av Asien har kortlekarna ett annat utseende. De är ca 10 cm långa och bara omkring 2 cm breda. Reportern ställde diverse frågor om bland annat vilka klassiska kortspal man borde kunna. Canasta och Gin Rummy var de två som först nämdes. Så det så! ;) Inom spelgänget råder delade meningar om huruvida detta överhuvudtaget är ett riktigt kortspel...

Jag tycker om att spela kort. Sällskapligt och mycket lättsamt. Snacka om att vara här och nu!

3 kommentarer:

  1. :-D som vi alltid har sagt!!!! Läser den största tvivlaren din blogg?? Eller du har berättat?? Gin Rummy äger ;-)

    SvaraRadera
  2. Svälta räv, gin rummy, finns i sjön... Same shit different name. Tacka vet jag hjärter!

    SvaraRadera
  3. jodå, han läser... :) Snart dags för en runda Gin tycker jag... Kram

    SvaraRadera