torsdag 8 mars 2012

Bloggomorron denna kvinnornas dag!

Kläder till mina små

Jag blev bjuden till en vän på hemförsäljning av Pomp de lux-barnkläder men annat kom emellan. Chansen dök så upp igen hos en annan vän och det är jag glad för. Vilka barnkläder! Fina modeller och harmoniska färger och mönster. www.pompdelux.se Danskarna kan design! Design och film och serier och ost och mycket mer för den delen.

Nu kom jag osökt in på den danska serien Krönikan som gick för ett par år sedan. Den var bra! Minns att den sändes måndagar klockan 20 och jag missade väl inte ett avsnitt. En krönika över ett par år om ett gäng engagerade unga människor och deras liv. Starka kvinnor, politik, kärlek, skådespelardrömmar och relationer i härlig miljö. Ja den hade det mesta och jag blev känslomässigt berörd.

Kvinnornas dag idag och det diskuteras jämställdhet överallt. Det är viktigt. Lönen till exempel. Det är riktigt dåligt att det fortfarande skiljer beroende på kön. Men det är lika hemskt att en del yrken, elementära för hela samhället, är så underbetalda. Jag kan inte förstå hur en del "kontorsråttor" (de finns i alla branscher - både stat och privat) kan tjäna (och vara värda???) så mycket mer i lön än lärare och vårdpersonal. Så är det också exempel på kvinnodominerande yrkesgrupper..... Nåja, pengar är inte allt. Glädje och trivsel är väl så viktigt. Men orättvisan i systemet kan reta gallfeber....

Många kvinnor är ensamstående med barn. Det är en tuff situation både vad gäller tid och pengar. Dessa skulle jag vilja ge en extra styrkekram till idag!!

1 kommentar:

  1. Hej!! Ser ut att killarna fått fina kläder:-) jag tycker oxå att pomp de lux har ljuvliga kläder. Jag gillar ju molo oxå som är danskt, men dyrt så jag köper mest begagnat. Ja danskarna kan!
    Lönerna ja...visst borde det vara betydligt mer jämställt. Tråkigt oxå att samma arbete kan ge flera tusen mer i annan kommun.
    Ha en skön lördag!
    Kram cec

    SvaraRadera