söndag 18 mars 2012

Trevande start - slut i palindrom :)

Orden flyger runt i huvudet som froté i en torktumlare. Jag har skrivlust men idétorka. Då får man göra en mind-map. Sådana gillar jag och dem har man användning för i alla möjliga sammanhang. Under min skoltid, speciellt under gymnasiet, var uppsats min absoluta favorituppgift.  Gissa om jag grundade med mind-maps? Då och då hittar jag ett gammalt block med cirklar, nyckelord och streck och då vet jag genast - här har jag funderat kring något. Kul i efterhand också. (Och ja - tveklöst - det är mycket roligare att skriva en själv än att rätta 25, skrivna av andra.)

Dagens lilla mind-map är mer en punktlista/tipslista; Tips på Växter i trädgården av en som inte är trädgårdsmästare - långt ifrån... Plantera gärna Syrén! Den är tacksam, dekorativ och väldoftande. Dessutom växer den ganska fort. Vacker vit såväl som lila. Den är klassisk och "lummig" i formen. Den mjukar upp sin omgivning. Fortsätter med lila... När planterar man Lavendel? Vi har tre buskar och de är enkla skönheter som doftar ljuvligt i augusti. Nu på våren är det lätt att fylla en kruka med penséer så är känslan genast där. Kul att blanda olika former och material på krukor såsom, zink, betong och trä. Det blir levande och ombonat på ett lite gammeldags vis. Gillar jag!

Beröm om du tycker att någon gör något som du uppskattar, har något fint på sig, är fin i håret, har sagt något bra, har köpt något fint, besitter någon fin egenskap du gillar eller vad som helst som du upplever positivt. Det gör mycket men kostar väldigt lite. Jag har upplevt någon som jag spenderade mycket tid med (för längesen) men som sällan, nästan aldrig sa något positivt med/ om mig. Jag drog mig sakta undan för jag kände liksom att det var energikrävande att ge men sällan få. För någon dag sedan gav jag någon (en annan än ovan omnämnda) ett litet beröm i förbifarten. Vardagligt och kort, men innerligt. Strax fick jag ett sms av denna person om att hon blivit så glad och att just det lilla jag sagt faktiskt betydde ganska mycket. Jag blev väldigt glad för denna feedback. Att ge och ta samt att bekräfta - grundbultarna i alla relationer.

Mitt bästa grönsakstips just nu är Avocado. Avocadon är god och nyttig och kan ätas som den är, i en röra eller med en klick keso. Perfekt mellanmål eller som del av en lättlunch.

Tipsen raglar.... :) Nu till ett roligt utflyktsmål: Stärkan outlet i Kivik. Handla märkesvaror till hemmet lite billigare. Vägg i vägg finns dessutom en sportoutlet. Passa på att gå en runda i Kivik och njut av de pitoreska små husen. Många roligheter här på en och samma gång. Kivik är ett roligt namn. Det låter kul tycker jag och så utgör det ett exempel på palindrom.

2 kommentarer:

  1. Trevliga tips och viktiga saker att tänka över såsom att kunna ge beröm. Tror man måste gilla sig själv för att kunna berömma andra.
    Har faktiskt aldrig varit i outleten i kivik men det blir säkert en utflykt i vår:-)
    Kram cec

    SvaraRadera
  2. Tack för alla tips!
    /Anna

    SvaraRadera