söndag 15 april 2012

5 etiketter ordnar mina bloggtexter

Under förmiddagen har jag bland annat ägnat mig åt att dela in mina blogginlägg i kategorier eller under etiketter, som det heter här på bloggen. Jag försökte hålla mig till några få etiketter. Det blir enklast och mindre plåttrigt.

Hemma hos mig innehåller inga närgående rundvandringar eller djupare inblickar i mitt/ vårt hem. Här har jag inlägg med bilder från detaljer i hemmet.

Läst och sett innehåller precis det som antyds, saker jag läst eller sett som jag vill säga något om.

Mat och bak omfattar de inlägg som rör dessa ämnen. Jag ger gärna tips och recept på goda saker jag provat.

Mina kåserier omsluter mina flesta blogginlägg. Det är just denna sorts skrivande jag finner lustfylld. Ett kåseri är en någorlunda kort text som på ett lättsamt/ underhållande sätt "diskuterar", stort som smått. En sådan text kan "förlåtas" om skrivreglerna låter sig ruckas på. Jag ruckar visst på skrivreglerna här men samtidigt måste jag säga, att jag tycker om att hålla på dem och som jag någon gång nämt är både SAOL och Svenska skrivregler gamla trotjänare jag gärna återkommer till. Språket är i ständig utveckling - det talade såväl som det skrivna, även om skriftspråket inte låter sig förändras riktigt lika fort. Att etiketten inte blev bara "kåserier" beror på att jag inte vill anslå att mina texter är fullvärdiga kåserier utan ibland bara kortare filosoferingar, nästan som i en dagbok och därför la jag till "mina". Jag tillåter mig att sväva lite - det är ju min blogg :)

Not om blogg - en etikett för inlägg som just detta. Inlägg som förklarar något rörande bloggen.

Bloggen har blivit viktig för mig. Ett intresse. Jag får göra något jag gillar och som får mig så avslappnad. Tack alla som läser, så roligt att se! Just nu har jag minst tre ämnen jag vill skriva några rader om - en bra film, vitkål och varför jag inte finns på facebook... På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar