måndag 9 april 2012

Annandag påsk 2012


Vad är det för skillnad på cupcakes och muffins? Den frågan fick jag och jag har funderat lite grann. Jag tänkte att det måste ju vara samma sak fast den ena är typiskt nordisk medan den andra är amerikansk/ engelsk. Jag menar att muffins är ( helt och hållet min uppfattning) mindre i storlek och inte ofta "pyntade". Därför tänkte jag mig dem "nordiska". Cupcakes är stora och dignar av sockersöta dekorationer för öga och gom - därav amerikanska. Kunde inte låta bli att göra en liten efterforskning på nätet och fann att i engelskan används "muffins" när man pratar om små matbröd. Alltid lär man sig något! Typiskt för cupcakes är frostingen på toppen. Den kan vara av lite olika slag, ofta cream cheese och florsocker. Oavsett så tycks dessa vara omåttligt populära just nu - att äta såväl som att avbilda. De pryder plåtburkar, kökshanddukar, servetter och mycket mer. Visst är de söta! Kanske lite väl sockersöta för min smak. Ett förtydligande: Jag äter gärna men jag vill inte ha dem på textilierna menar jag...


Påskharen kom med godis och halsfluss. Jodå halsfluss ännu en gång men inte kan jag skylla på haren. Jag vet inte vem som är bacillbärare... Inte klurigare än att man har ett dagisbarn och att jag har en extremt mottaglig hals. Därför har jag haft en väldigt lugn påsk. Vilat och läst har jag gjort. Just nu läser jag tre böcker samtidigt. Inte min melodi. En sak i taget! Annars, men nu har det blivit så. En är jobbrelaterad och den andra är inte fiktiv utan snarare en diskussion om det fiktiva. Böcker som samtalar - intertextualitet, dialog, covers och kärlek heter den och är skriven av Lena Kjersén Edman. Den handlar om samband mellan verk från vitt skilda epoker och genrer. Intressant men jag läser bara de kapitel som tilltalar mig. Lättillgängligt språkbruk och tankeväckande innehåll. Det var två. Den tredje har Marianne Cedervall skrivit och titeln är Svartvintern. Här har ni ett förslag om ni önskar läsa något lättsmält och underhållande. Svartvintern är precis som Svinhugg, av samma författarinna, charmig, humoristisk, lagom spännande och med härliga karaktärer i sköna landskap. Det är tre helt olika böcker och just därför går det att läsa dem samtidigt. Det blir en stund om kvällen när barnen sover innan jag själv ska sova. (Läslusten har varat hela vintern men nu börjar den avta känner jag...)

Läser ibland en blogg av en bloggerska som ständigt och jämt skriver om te och tekopp och annat terelaterat. Inte så jag blir trött på det. Nej inte så, mer som att det skapar en skön avlappnad stämning. Jag kan förstå att hon njuter sitt te. Nu ska jag sluta här och gå till köket just för att koka te. Jag skulle kunna blogga om min relation till te. Kanske jag gör i nästa inlägg! Go´kväll!

1 kommentar:

  1. hej! kul att du är "tillbaka", var ett tag sen du hade ett inlägg! Blir sugen på både muffins och te när jag läser. Tror det blir en kopp te här, utan muffins...

    Kram L

    SvaraRadera