torsdag 19 april 2012

Litet bildreportage av kökets små ting

De finaste faten
Har du tänkt på hur vackert porslin kan vara och att vi inte borde gömma det bakom luckor? Satt just i mitt kök och filosoferade över vad som syns. Vad vilar man ögonen på i vårt kök? Som föräldraledig tillbringar jag mycket tid hemma och särskilt i köket. Här tillreds maten, här äts den upp, här umgås vi kring bordet och på golvet. Visst vill man ha det praktiskt men jag har ett behov av att ha det fint, på mitt sätt, för att trivas. Jag kan ägna långa stunder åt att flytta runt och kombinera sakerna i just vitrinskåpen för att de ska ge en viss känsla att se på. För mig är det viktigt. Inget lämnas åt slumpen här och ibland är det nästan så M blir smått galen av att jag som han menar "orkar". Orkar? Det är att göra något som ger energi och glädje för mig. Men detta får man ägna sig åt när de små sover eller helst om man någon gång är hemma själv en stund. Alldeles suverän återhämtningsgöra i ensamhet, just som att ta sig en löprunda fast på ett annat plan...

Udda assietter fina ihop

Citronformat favoritfat

Tea for two
Jag vill gärna se mina finaste saker även då de inte används. Fint betyder inte dyrt för mig. Fint är något som jag tycker om, som ger mig en känsla. Det kan lika gärna vara ett loppmarknadsfynd såväl som ett alldeles nytt föremål. Allra helst varvar jag sakerna. Att köpa en liten sak för bara några kronor som man finner helt oväntat är roligt. Det är detaljerna som gör det. Något litet kan lyfta och förnya.


Bland det roligaste jag vet är att duka. Jag gör det gärna i riktigt god till innan gästerna ska komma för att verkligen ha tid att göra det fint. Tallrikarna på bilden precis ovanför är ur serien Mateus som jag önskade mig till den senaste födelsedagen. Servettringen köpte jag på halva reapriset för många år sedan, innan jag ens flyttat hemifrån. Å vad det är kul att pyssla - dukning och paketinslagning samt att flytta runt föremålen i hemmet är roligast.

Måste visa ännu en liten bild. Den nedan, föreställande ett kollage av våra landskapsblommor. Kortet, i A4-storlek, köpte jag i en liten butik i Simrishamn. Nu har jag tappat bort vad den heter men jag tror det var någonting med Österlens museibutik... Ja det får jag låta vara osagt men jag har ramat in och hängt upp tavlan i köket så att jag ska kunna se den ofta.



Minns att det var i årskurs fyra vi lärde oss om Sveriges landskap och jag kunde många av landskapsblommorna då och vilken som tillhörde vilket landskap. Bevarad i minnet finns Upplands Kungsängslilja för det vacka namnets skull och så den söta, enkla prästkragen såklart. Hm, jo någon till kan jag nog minnas men annars har jag ju min tavla att se på.

Det var allt från köket idag!

3 kommentarer:

  1. Du e så pysslig min vän. Får sådan inspiration, blir nog till att flytta runt lite här hemma i helgen.

    /// JL

    SvaraRadera
  2. Hej:-)
    Jättesött porslin du har i vackra färger! Jag är trött på vårt och kanske går loss på loppisarna i sommar.
    Hehe, det är så roligt att flytta runt sakerna tills man är nöjd:-)

    Önskar er en härlig helg tillsammans!
    Kram cec

    SvaraRadera
  3. Roligt att inspirera er till pyssel och loppis. Önskar er en trevlig helg för nu är det fredagskväll! Kram

    SvaraRadera