söndag 22 april 2012

Ska du se den på TV ikväll?

Eller har du den redan sett? Syftar på filmen Shutter Island förstås. Här tog det stopp nästan en hel minut.... Vad i hela friden skulle jag kunna skriva om denna film utan att avslöja för mycket? Det är en bra film. Rälig på ren skånska och högst skruvad. Lika bra jag inte säger något mer... Filmen är från 2010 och Leonardo DiCaprio gör sin roll bra. Först nu tycker jag att han blivit "vuxen" i sitt skådespeleri...

Konstaterar att det är andra gången på bara en vecka som jag skriver om film. Konstigt, för jag är ingen filmmänniska. Vad menar jag? Läser hellre en bok. Jag lägger aldrig filmtitlar på minnet, inte heller skådespelarnamn eller årtal för utgivning. Frågar någon "har du sett....." svarar jag i 9 av 10 fall nej. Börjar jag sen se efterfrågade film känner jag igen den och så visar det sig att jag visst sett den, men kan bara inte komma ihåg titeln. Så kan det va. En annan sak som understryker mina mycket dåliga filmkunskaper är att jag inte kan någonting om scener, hur man skapar film, tekniken bakom o s v. En del kan säg "å den måste du se, den har en sådan fantastisk bla bla bla och den är väldigt påkostad". Hm... påkostad? För att inte tala om dem som ser att filmen är gammal i hur den är inspelad... Sådant ser inte jag! Jag skrattar åt mig själv i detta nu - finner liksom inte orden för att förklara vad jag inte kan. Det är illa. Och ändå måste jag medge att det visst finns många bra filmer och att det kan va både roligt och mysigt och rentav lite vilsamt att se film någon gång då och då.

Hela-dagen-regnet fortsätter falla och jag inväntar uppehåll för nya göromål. Å andra sidan är det väl just detta som menas vara perfekt filmväder!? So long!

2 kommentarer:

  1. Tack för filmtipset. Får väl bänka mig ikväll och se om jag orkar hela filmen.
    Snart kommer värmen och solen :) :)
    Ha en skön filmkväll
    AC

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja sol och värme det längtar man efter nu! Ha en skön filmkväll du också och tack för din kommentar! / Hanna

      Radera