onsdag 18 april 2012

Kort om en nyttig favorit

På köksbordet idag
Vilken smula ska jag plocka idag? Tror visst jag tar den om vitkål. Fram till för bara några veckor sedan var vitkål ingenting annat än pizzasallad för mig. Så kom det sig att jag köpte en bit för att det ingick som en ingrediens i ett recept vi skulle prova. Kål är verkligen underskattat. Gott och nyttigt och går att variera flitigt. Strimlad vitlåk är gott som det är. Ibland steker jag den tillsammans med morotsstrimlor och rödlök eller röd paprika. Enkelt och billigt och det är en bra kombination när man funnit något välsmakande för gommen. För ögat? Tja vitkålen ligger där i grönsaksdisken som ett stort blekt bowlingklot och är egentligen ganska "osynlig" men nu är den "upptäckt" och jag vill påminna om att den finns. Men just du kanske är storkonsument redan? Kanske har du ett bra recept som inbegriper vitkål (eller annan kål för den delen)?
Vitkål med morot och rödlök

3 kommentarer:

  1. Håller med dig, att vitkålen är underskattade. Det e supergott. Man kan göra mkt med vitkål, vi har en god soppa där det e ganska mkt vitkål i.

    Kram JL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev nyfiken på din soppa. Kanske kan få receptet när vi träffas nästa gång om du nu är den JL jag tror och hoppas :)

      Radera
    2. Absolut min vän :-) du får påminna mig om jag glömmer.

      JL

      Radera