söndag 27 november 2011

Adventsord

I mitt förra inlägg skrev jag inledningsvis om vackra ord. Advent är också ett fint ord. Advent har sitt ursprung i det latinska språket och betyder ankomst. Ankomsten av Jesus är det som åsyftas men vi tänker väl snarare på det som väntan. Väntan på Jesu födelse eller jul, beroende på vilken betydelse ordet har för var och en av oss.

På tal om ord så kommer jag nu in på inredningstrenden som ännu står sig men som faktiskt pågått ett slag. Jag tänker på orden som pryder våra hem. De står målade eller klistrade på väggarna i alla rum. Ett annat alternativ är de tredimensionella i trä, järn, gips eller tyg. Vi kan finna enstaka ord, budskap, uppmaningar och mer sällan hela meningar. Bokstäverna är genomgående de flesta olika inredningsstilar. De är tuffa, raka, kantiga och råa eller mjukt gammeldags i snirkliga rundlar, ofta vita till färgen. De är vackra att se på och utgör en spännande kontrast till tavlor och prydnadsföremål. Orden är nog inte i alla förekommande fall särskilt genomtänkta utan slumpvis valda för att de fanns färdigutformade att köpa i förslagsvis tre utföranden i pyntaffären. Naiva massupplagor. Men det räcker för det fyller sin funktion. Fint och dekorativt. Bra så.

Men jag tror att det finns mer än så bakom vår vurm för bokstäver och ord. Livet är inte så skönt alltid och då tror jag att orden vi hänger på väggen eller ställer på tavellisten kan uppmana till en positiv tanke eller förtröstan. Man kan likna det vid en slags affirmation. Se ordet ofta, läs, tänk på betydelsen av ordet för just dig. Föreställ dig ordet i mitten av en mind-map och måla upp din egen karta. Låt dina tankar på kartan bli dina vardagliga vägvisare. Ord är speciella, de är allas och bara våra egna. De kan betyda olika för dig och mig. Ord är konstverk i sig själva och tillsammans. De är dyrbara gåvor att ge och tas ibland för givna. Tänk att ord kan ge Nobelpris! Ibland hör vi "tomma ord" men det begreppet vill jag inte utveckla idag. Det är advent och jag tycker om det. Vill ha värme och ro och mina finaste ord på näthinnan.
SAOL - en hjälpreda

Dig som läser önskar jag en fin första advent! Tänk på dina ord - de berör.

1 kommentar: