fredag 18 november 2011

Om bioaktuell bästsäljare och lust att läsa

Befinner mig i sommarbyn. Solen lyser och det är en varm dag. Sakta strosar jag gatan fram och drar barnvagnen med en sussande Lille. Stranden är inte rätt plats för Lille ännu så vi går här och förströr oss. Blir plötsligt medveten om den lilla bokhandeln i det gamla posthuset. Går in och kommer ut igen med en bok. Jag har läst flera positiva uttalanden om denna bok under våren och nu ser jag framemot en läsupplevelse!

Emma och Dexter träffas i slutet av skoltiden. De är inte ett par men det blir ett betydelsefullt möte. Jag skriver om huvudkaraktärerna i romanen En dag av David Nicholls. Det är en berättelse som förs framåt genom att vi i kapitel efter kapitel får följa dessa två människor en julidag om året under en lång tidsperiod. De lever olika liv i olika miljöer men då och då korsas deras vägar. Som läsare tillgodogörs jag en historia på ett spännande sätt och jag drivs verkligen att fortsätta läsa för att nå upplösningen. Upplägget manar till sträckläsning ändå infrias inte mina förväntningar. Bitvis fann jag det rent ut sagt segt och en del kapitel var förutsägbara (vilket inte måste vara negativt, men här var det så). Jag engagerades visserligen och kände sympati men inte fullt ut. Slutet var dock bra och grep tag om mig och kanske är det just det som gör att romanen "skrivs upp" så, att slutet gör boken liksom. En dag är läsvärd och slutet värt att vänta på trots sega avsnitt, men hos mig satte den inget djupare spår. Punkt.

Detta är inte en kultursida i DN och jag gör inget anspråk på att skriva en fullvärdig recension med detta inlägg, men ovanstående är snudd på en. Skriver detta för att jag just idag tänkt på vad jag tyckte om boken för att den är en aktuell bästsäljare i år och dessutom bioaktuell.

Läslust är underbart! Den faller mig på i perioder. Att dyka djupt i en berättelse och ge sig hän i en annan värld är berikande, avslappnande och ger perspektiv. Genren spelar mig inte så stor roll. Jag läser romaner, deckare och biografier. Fantasy-genren har jag ännu inte "upptäckt". Jag skulle vilja läsa mer dikt. Det ska jag göra! Lagom långa texter nu när tiden ska räcka till mycket. Tiden kan va mogen för dikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar