torsdag 10 november 2011

Bullsmulor och mer om möten

Igår blev jag bjuden på fika hemma hos en nyfunnen vän. Det blev ett trevligt möte med en person som jag verkligen känner att jag kan va mig själv med. Vi verkar ha mycket gemensamt och har nära till skratt ihop. Det är berikande att lära känna nya människor! Det sker inte så ofta nu när.... man inte är så ung längre....??? Inte ung? Var går gränsen? Jag känner mig inte gammal men jag är ju inte någonting på 20 längre. Det handlar kanske mer om var jag rör mig och hur jag lever nu jämfört med för ca tio år sedan än om ålder. Hur som helst, man ska ta tillvara på det som känns trevligt och positivt och de fina människor som kommer i ens väg, tänkte jag i morse medan jag bakade ut bullarna som är hur lätta som helst att göra!

Receptet är hämtat ur Ica´s tidning Buffé och kallades för Karolinas lata sommarbullar.

Gör på kvällen: Rör ut ett halvt paket jäst i 5 dl kallt vatten. Tillsätt 1 msk olja och 1 msk flytande honung samt 2 tsk salt. Blanda i ca 12 dl rågsikt. Degen ska vara kladdig. Täck bunken med en bakduk i kylen över natten.

På morgonen: Sätt ugnen på 225 grader. Vält ut degen på mjölat bakbord. Knåda inte. Platta ev till den något och skär ut ca 20 bullar. Grädda bullarna (det blir 2 plåtar) i mitten av ugnen i ca 15 minuter.
Mina nybakade bullar

Jag byter ibland ut rågsiktet mot vad jag har hemma eller blandar jag lite olika sorters mjöl. Senast var honungen slut och då tog jag sirap och det blev också gott. Njut av nybakade bullar på morgonkvisten!

2 kommentarer:

  1. Jag tänker oxå ofta på de fina människorna jag har och som korsar mina vägar. Man ska vara tacksam för dem!
    KUL med din blogg! Visst är det roligt?!
    Kram Cec

    SvaraRadera
  2. Hej. tack för titten och dina fina ord.. Fin blogg du har. kul eller hur!? Ha en härlig fredag, Hälningar Elin

    SvaraRadera