torsdag 17 november 2011

Du bloggläsare där!

Du och jag läser bloggar! Vad gillar du att läsa om och vad får dig att fastna? Vilken typ av blogg vill du följa och återkomma till och vilken är du klar med efter bara en snabb titt? Jag funderade på detta när jag pratat med en nära vän tidigare idag. Vad kan vi utläsa om oss själva utifrån vilken typ av bloggar vi läser och hur? Mycket intressant! "Säg mig vilka dina vänner är och jag skall säga vem du är" typ.

Jag följer egentligen få bloggar men har några favoriter. Däremot så kikar jag in i många bloggar. Hamnar på en blogg, läser förstrött, bläddrar lite och vandrar vidare till en annan. Bloggar är som tidningar, veckotidningar eller månadsmagasin. En del mer exklusiva än andra, givetvis med olika mått mätt. En del är smalt inriktade på teman, andra verkar tävla om bästa och mesta lockbeten enligt flera färgsprakande veckotidningar om outfits alla ditten och datten... Variationen är oändlig. Och jag då? Jag skriver kåserande text. Skildringar av tankar jag tänkt. Roande för mig. För dig? Det får du döma.

Jag tycker om att läsa om sådant som väcker en tanke hos mig, som får mig att stanna upp, som engagerar mitt tänkande. Fast ibland är det roligt att bara se på bilder. Bilder om inredning är inspirerande. Bloggar om sådant följer jag inte så noga utan kollar in då och då bara. För det finns ju så oändligt många. En del ämnen intresserar mig föga och det är exempelvis för konkreta beskrivningar av vad folk gör från morgon till kväll eller under hela helger och foton av familjemedlemmar. Jag är mer intresserad av bloggaren själv och dennes tankar. Givetvis kan det va kul med bilder om det är så att jag känner bloggaren men annars är det inte intressant för mig. Om jag läser om en intressant person i en tidning och denne har en blogg kollar jag gärna in. Inte sällan blir det någon jag följer ett tag. Jag måste nog erkänna att jag länge funderat på hur det är att blogga. Jag kunde inte riktigt föreställa mig det. Nyfikenheten bidrog till denna skapelse av smulor.

1 kommentar:

  1. Jag tycker om att följa lite olika bloggar. Ibland vill jag bara kolla på nya bilder hos en kär vän, ibland vill jag ha ut nåt mer och då kommer din blogg att passa mig alldeles utmärkt. Du lämnar ingen oberörd, dina ord och tankar väcker nya hos mig. "Hur är jag?" och "hur tänker jag?" det har blivit viktigare för mig genom åren att fundera över. Inredningsbloggar ligger mig varmt om hjärtat, inga exklusiva utan gärna gamla möbler som får nytt enkelt liv igen.
    Kram Cec

    SvaraRadera