söndag 13 november 2011

Tantvarning!

Läste Damernas värld (Nr 12/2011) i förmiddags. Där fann jag en lite komisk artikel  på sid 68 (att ange källa = yrkesskada!) om att unga börjat åldras i förtid. De bakar kakor och kokar husmanskost, syr, odlar pelargoner, lever utpräglat svenssonliv, återanvänder gammalt och så vidare. Tantidealet har enligt trendforskarna blivit hett och dessa unga kallas generation ordning. Citat från artikeln: "Det finns något väldigt fint i det gamla tantidealet. En långsamhet och förmåga att leva i stunden." Jag stannade upp när jag läste och reflekterade över om det möjligtvis kan finnas lite tant i mig? Första tanke som kom som svar: Nej minsann, tant är jag inte. Eller? Det fanns en liten checklista med rubriken "Du vet att du åldrats i förtid när du inte fyllt 30 och... " Jodå, enligt denna är jag tant. Inte för att alla punkterna stämde in i mitt liv men en del gör och jag svarade stolt ja på flera påståenden! (Har fyllt 30, men det är ju bara några månader sen...)

Att det är att åldras i ordets bemärkelse att hålla denna livsstil tycker jag inte. Får man snabbt fler gråa hår och rynkor av att värna om hem och hushåll? Sannerligen inte om man tycker om det! Utan det är mer att man valt just en livsstil som kan anses vara "tantig". Tycker det hela är ganska kul... tant liksom....

Ordningen och vurmen för hem och hushåll tror jag hänger ihop lite med vårt oroliga samhälle och, precis som omnämns i artikeln, att många av dagens unga växt upp i splittrade miljöer. Det har blivit renässans för hemmets vrå och tryggheten där. En annan sak som slår mig är den stora chabby chic-trenden som jag tycker tangerar hela saken. Vi ser tjusningen i gammalt och vill ta tillvara på det, vare sig det gäller möbler, husgeråd, sätt att tillreda mat, sköta hushåll eller helt enkelt leva. Nu skriver jag till och med "vi". Jag sällar in mig i tantgänget och känner att jag trivs riktigt bra! Basker är sött.... Jag köpte en ullig, stickad ljusrosa variant för bara två veckor sedan :)

Till sist en viktig sak! Jag håller med Clara Lidström som citeras i artikeln - kvinnligt självförverkligande behöver inte handla om att göra karriär i en storstad - det finns många sätt. Håll i baskern och kör hårt alla fina tanter!

2 kommentarer:

  1. Hahaha, ja vad man säga...! säger inget. Allt är väl relativt, håller med dig.. Roligt sätt att se saker o ting samt ålder på....typ ;) Hälsningar Elin

    SvaraRadera
  2. Här bor nog en liten tant i mig oxå! Och det känner jag mig väldigt trygg med för det är JAG liksom :-)
    Kram Cec

    SvaraRadera