torsdag 24 november 2011

Om en liten visa och päronkaka

"/.../Solskensöga ser dig, solskensfamn dig vaggar" (sista strofen i Videvisan). Det låter så mjukt och trösterikt! Solskensöga och solskensfamn, dessa får va med på min ännu oskrivna vackraste-ord-lista.

Jag tycker om att sjunga men det låter mindre bra så det är nästan aldrig någon som fått höra min stämma mer än mina barn. Har sjungit ganska mycket ur sångboken "Den silvriga barnkammarboken" för min förstfödde och han tycker om att lyssna på sånger och berättelser. Ibland vill han att vi ska sjunga istället för att läsa saga på kvällen. Det är mysigt när han kommer med förslaget. Idag sjöng jag för minstingen och han log så fint så :) Videvisan är en klassiker av Alice Tegnér och Zacharias Topelius och jag tycker det är en av de finaste barnvisorna, särskilt andra versen. Den kan nog sägas vara en riktig vaggvisa men samtidigt kan jag tolka in så mycket mer i denna text. Den skulle kunna sägas vara en vaggvisa eller tröstvisa för oss alla, hela livet.

Nu till receptet på Rustik päronkaka

2 ägg
2,5 dl socker
1 dl mjölk
60 g smält smör
2,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk kardemumma
2-3 päron
1 tsk kanel
1 tsk socker
0,5 dl kokus

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en form och bröa den med kokus. Vispa ägg och socker vitt. Tillsätt mjölken och det smälta smöret. Blanda mjöl, bakpulver och kardemumma och blanda sedan ner det i vätskan. Häll smeten i formen. Skär päronen i tunna klyftor och lägg dem i en bunke. Strö över socker och kanel och blanda runt så att klyftorna täcks av blandningen. Stoppa dem sedan i formen och grädda kakan i ca 30 minuter.

Jag tog lite mer kardemumma i min kaka andra gången jag gjorde den. Det är nämligen just kardemumman som gör denna kaka. Kan serveras med vaniljsås eller som det stod i tidningen Lantliv, med mascarponekräm. Jag kan tillägga att den är synnerligen god som den är utan vare sig såser eller krämer. Don efter person eller kanske snarare tillfälle! Hursomhelst - Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar