lördag 5 november 2011

Dagens filosofi

Tänk att man ena stunden kan känna sig exalterad och sprickfärdig i sin iver att få uttrycka vad man tänker, tycker och känner för en viss sak och i nästa stund är hela engagemanget som bortblåst för exakt samma fråga. Jag syftar närmast på de små punkter jag radade upp i slutet av mitt förra inlägg som tänkbara ämnen att diskutera vidare här på bloggen. Det kommer förmodligen inte att ske, inte som det känns idag iallafall. Det säger en del om oss och våra tankar. Tankarna är i stunden. De uppkommer och flyger runt, vi fångar dem och ger uttryck för dem, ibland. En del av dem blir knappt tänkta förrän de försvinner men så finns ju även de som stannar och upptar oss länge. Tankarna är viktiga, både de "korta" och "långa". De styr oss och gör oss. Bra och dåligt.

En del tankar kan ibland var svåra att sätta ord på. De finns liksom bara där mer som känslor och upplevelser inom en. Nästan som dofter. Alla dofter går inte att beskriva i ord. Som hur mina barn luktar. Det är obeskrivbart i ord (jag har försökt för att memorera) men i tanken och känslan vet jag precis. Tankar och känslor tangerar vartannat hela tiden. Tanken föder känslan och känslan tanken, tror jag.

Idag vill jag absolut inte tänka på vare sig teknik, engelska eller vad det nu mer var jag hade att morra om senast. Idag är mina tankar mer stilla och inte särskilt argumenterande. De bara är. De flyger runt lite och det är vilande. Jag får bra idéer sådana här dagar. Jag kommer på hur jag ska göra saker. Lösningarna kommer snabbt och resultaten brukar vara bra. Punkt. Inget att fila på, inget att göra om. De dagarna skriver jag mvg-texter och pysslar fint. Så kommer jag nu in på begreppet att ha bra och dåliga dagar. Det handlar om känslan och tanken, tanken och känslan. Vissa dagar känns man bra och då tänker man skönt eller är det att man tänker skönt och då känns man bra. Visst kan tankar vara jobbiga men det kan också vara skönt att vila i tanken. Att bara låta tankarna flyga runt fritt. Att vila i tanken - det måste ju vara det som sker när vi filosoferar - att vi tänker skönt.

1 kommentar: